استاد مؤسسه شرق شناسی شیكاگو:
6500 لوح هخامنشی خوانده شده است
به گزارش بریونی استاد مؤسسه شرق شناسی شیكاگو اظهار داشت: ۶۵۰۰ تبلت را خوانده ایم و از بیشتر از ۴۰۰۰ مُهر كه روی تبلت ها وجود داشته، رمزگشایی كرده ایم.
به گزارش بریونی به نقل از مهر، نشست خبری «استرداد بخشی از الواح هخامنشی به ایران» كه دو شب گذشته از شیكاگو به تهران انتقال یافت، قبل از ظهر امروز در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار گردید.
در این نشست كریستوفر وودز رئیس مؤسسه شرق شناسی شیكاگو در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر كه پرسید «با توجه به اینكه معاون میراث فرهنگی اعلام نموده بخشی از این الواح هنوز خوانده نشده است، آیا كار تحقیق بر روی این الواح بعد از ۸۰ سال به پایان رسیده یا نه؟» توضیح داد: طبیعت علم این است كه هیچ وقت نمی توان گفت این تحقیقات تمام شده است. همیشه رویكرد جدیدی به الواح وجود دارد. كار مطالعه روی آنها آخر نخواهد داشت. وقتی كه بیشتر تحقیق می كردیم، متوجه می شدیم كه كار هنوز ادامه دارد و تازگی های بیشتری نصیبمان می شد. امیدواریم این تحقیقات در تهران ادامه یابد.
در ادامه این نشست و در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر در خصوص اینكه «دستاورد مهم مطالعه روی الواح هخامنشی چه بوده است؟» متیو استولپر استاد دانشگاه مؤسسه شرق شناسی شیكاگو اظهار داشت: ایران به میهمان نوازی مشهور بوده و من هم این را تجربه كرده ام، من صمیمیت خاصی با این الواح دارم. این الواح مانند بچه های من هستند. می توانم بگویم یكی از مهم ترین منابع اطلاعاتی ما از امپراطوری هخامنشی در اوجش، همین الواح هستند. این منبع، یك منبع اطلاعات زبان هم است چون امپراتوری هخامنشی از مصر تا هند گسترش داشته و زبان های دیگر را هم می توان در آنها پیدا كرد.
وی اظهار داشت: این لوحه ها جامعه كامل هخامنشی را معرفی می كند؛ از فقرا و كارگران، اعضای دربار و خدایان آن زمان پارسی؛ ازاین رو نگاه كاملی از آن دوران به ما می دهد. حتی می توان وضعیت نهادها، مؤسسه ها، دولت ها و ادارات آن زمان را هم پیدا كرد و اینكه اقتصاد آنها به چه شكل اداره می شده است.
این استاد دانشگاه افزود: ما ۶۵۰۰ تبلت را خوانده ایم، ۸۵۰ لوحه آرامی را خوانده ایم، ۲۵۰ متن كه درباره لوحه های آرامی است، مطالعه شده و بیشتر از ۴۰۰۰ مُهر كه روی تبلت ها وجود داشته، رمزگشایی شده است.
استولپر در پاسخ به این سوال كه چه چیزی به محققان یاد داده شده است؟ اظهار داشت: تصور كنید یك شهروند دوره هخامنشی هستید و در دوران داریوش بزرگ در یك كاروانسرا مشغول به كار بوده اید؛ مسافرانی از همه جا با فرهنگ ها و زبان های مختلف به آنجا ورود می كرده اند و از كاروانسرا غذا می خواستند. باید می دانستیم كه چطور باید با این افراد برخورد كرد؟ از كجا می آیند و به كجا می روند و چگونه باید با كسی كه به زبان دیگری صحبت می كند، ارتباط برقرار نماییم. ما امروز هم با این مسائل سروكار داریم، اما نمی دانیم اقتصاد چطور می چرخد ولی مردم دوران هخامنشی تمام این مسائل را به صورت مستند داشتند، اطلاعات كامل آنها هم هنوز در دسترس می باشد كه آنها چطور دسته بندی می شدند و چطور با یكدیگر ارتباط برقرار می كردند؛ این فقط بخش كوتاهی است كه ما یاد گرفتیم چون كه هر روز به یك نكته جدید برمی خوریم. تحقیقات روی آن هیچ گاه تمام نمی گردد.
وی در پاسخ به اینكه تفاوت بین الواح بارو با الواح خزانه چیست و تابحال بیشتر درباره الواح خزانه صحبت می شده است، توضیح داد: به الواحی می گویند «الواح هخامنشی بارو» كه در زیر یكی از باروها پیدا شده است ازاین رو متون آن هیچ ربطی به بارو ندارد. الواح خزانه هم بنابراین نامگذاری شده اند.
در تكمیل این توضیحات محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: سنت ساخت الواح تنها در تخت جمشید نبوده است بلكه در هفت تپه خوزستان هم از این الواح پیدا شده و اگر می بینیم كه برخی از آنها بسیار كوچك هستند، به علت سنت ساخت این الواح توسط استادكاران بوده است ازاین رو ما سنت ساخت این الواح را از دوره هخامنشی داشته ایم و در این دوره هم ادامه پیدا كرده است.
در ادامه جبرئیل نوكنده مدیر موزه ملی ایران درباره اینكه این الواح هخامنشی مقرر است در مخزن قرار گیرند یا به معرض نمایش گذاشته شوند هم اظهار داشت: ما در مخزن، مكان را به شكل استاندارد تجهیز كرده ایم، این آثار اساسا به نمایش درمی آیند. مخزن موزه ملی ایران، استانداردترین مخزن موزه در ایران است.
وی اضافه كرد: طرح بازسازی موزه ایران باستان هم در دستور كار است. سه سال قبل رئیس سابق مؤسسه شرق شناسی به ایران آمد و از این مخزن بازدید نمود. پیش از آنكه این الواح به ایران بیاید، ما سه میلیون اثر در این مخزن داشته ایم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب