سریال ناتمام بیگانگی حمل و نقل عمومی سمنان با استانهای مرکزی و جنوبی

سریال ناتمام بیگانگی حمل و نقل عمومی سمنان با استانهای مرکزی و جنوبی

به گزارش بریونی ایرنا- دسترسی به استانهای شمالی و شرقی کشور مانند مازندران، گلستان، خراسان های شمالی و رضوی و استان غربی در رابطه با سمنان یعنی تهران، به علت وجود ناوگان عمومی حمل و نقل مورد استقبال سمنانی ها است و به علت ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی، سفر به استانهای مرکزی و جنوبی کشور با مشکلاتی روبه رو است.


به گزارش بریونی به نقل از خبرگزاری ایرنا، با بیان خبر فراگیری ویروس مهلک کرونا در جهان و ناشناخته بودن آن، وحشتی سراسری جهان را در برگرفت و ماسک و ضدعفونی کننده ها بعنوان ابزارهای مهم جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا معرفی گشتند. ضدعفونی گسترده معابر و مراکز عمومی، تعطیلی خیلی از اماکن عمومی، انزوا و قرنطینه، حذف دورهمی های دوستانه و خانوادگی و حرکت به سمت سبک جدیدی از زندگی و تغییر نوع روابط در این زمان ۲۲ ماهه، زمینه ساز فشارهای روحی و روانی شده است.
حال با گذر از همه تلخی ها و بهبود نسبی شرایط در کنار واکسیناسیون سراسری افراد، امید جان تازه ای گرفته است و روال عادی زندگی از پس روزهای تلخ خودنمایی می کند.
سفرهای دلچسب خانوادگی و دوستانه همراه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و به شرط واکسن زدن افراد مسافر، به چرخه زندگی بازگشته است و فرصت در کنار هم بودن فراهم گشته است.
فصل زمستان بهترین زمان سفر به استانهای جنوبی و گرم کشور است و طرفداران این مناطق این روزها درحال آماده سازی خود برای سفر هستند. یکی از چندین شیوه سفر، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ریلی و جاده ای به علت کاهش هزینه های در رابطه با خودرو های شخصی، به صرفه بودن، صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی، فراهم شدن فرصت سفر دسته جمعی، دسترسی آحاد مردم جامعه و در نهایت کاهش هزینه های کلی سفر و رونق مشاغل در رابطه با ناوگان حمل و نقل عمومی است.
استان سمنان هفتمین استان پهناور کشور است که از شمال به استانهای خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استانهای اصفهان و خراسان جنوبی، از مشرق به خراسان رضوی و از مغرب به قم و تهران محدود است.

مشکل سفر به استانهای مرکزی و جنوبی کشور، چالشی حل نشدنی برای سمنانی ها
استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و تردد بین شهرهای استان برای سمنانی ها آسان است و سفر به استانهای شمالی هم از مسیرهای کیاسر و فیروزکوه و سفر به خراسان رضوی هم از جاده اصلی تهران- مشهد به سهولت انجام می شود اما سفر به استانهای مرکزی و جنوبی کشور در سالهای اخیر همراه با چالش بوده است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی استان قم بعنوان چهار راه مواصلاتی برای ارتباط با ۱۷ استان کشور، وجود جاذبه مذهبی، وجود روابط خانودگی بین سمنانی ها و قمی ها، تبادل دانشجو بین این استان ها و مبدا قرار گرفتن استان قم برای سفر به نقاط دیگر کشور، در کنار سهولت رفت و آمد با ناوگان حمل و نقل عمومی در استان قم از اهمیت بسیاری برای سفر برخوردار می باشد.
به طور مثال یک خانواده سمنانی برای سفر به استان مرکزی، ۲ مسیر متفاوت پیش روی خود دارند، نخست مسیر "سمنان- گرمسار- قم- اراک" از راه پیمودن آزاد راه حرم تا حرم است که با گذشت زمانی در حدود چهار ساعت و طی ۴۱۶ کیلومتر به مقصد می رسند و مسیر دوم هم حرکت به سمت تهران، سپس به قم و در نهایت اراک است که در این صورت در مدت زمان حدود ۶ ساعت با طی حدود ۵۰۰ کیلومتر به مقصد خود می رسند. به این مدت زمان، یک ساعت معطلی و شلوغی ترمینال جنوب، آلودگی های سمعی و بصری، خستگی و کلافگی را باید اضافه کرد.
برای سفر به کلیه استانهای غربی و جنوبی کشور هم باید تفاوت کیلومتری و زمانی ۲ مسیر "مستقیم به قم و سپس سفر به دیگر استان ها" و یا " ورود به تهران و سپس حرکت به قم و تردد به دیگر استان ها" را در نظر گرفت. در واقع شهر قم با ظرفیت هایی چون ترمینال مسافربری و ترمینال مسافری میدان شهدای ۷۲ تن آن می تواند مکانی برای تغییر سفر افرادی باشد که می خواهند از سمنان به شهرهای غربی کشور چون خرم آباد، بروجرد، همدان و شهرهای جنوبی کشور همچون اصفهان، شیراز، بندرعباس و اهواز بروند.
هم حالا با وجود ظرفیت خیلی خوب آزادراه حرم تا حرم، ناوگان جاده ای عمومی سواری و اتوبوس برای تردد بین استانهای سمنان و قم وجود ندارد و سمنانی ها برای تردد به قم باید ابتدا به تهران رفته و سپس از آن شهر راهی قم شوند، عین همین وضعیت هم به صورت برعکس برای تردد قمی ها به سمنان وجود دارد.
برای جابه جایی و سفر از مبداهای مختلف به استان سمنان باید با پرداخت هزینه بلیت مشهد و بالعکس اقدام نمود و خلاء نبود ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی از مبدا سمنان به سایر شهرها و برعکس حس می شود.
ایرنا چاره این مشکل را در گفت گو با مدیرکل راه آهن شمال شرق(۱)، سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان، رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان و کارشناس گردشگری جست و جو کرد.




سهمیه قطار مبدا های مختلف به مقصد استان سمنان درحال پیگیری است
مدیرکل راه آهن شمال شرق(۱) در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: درخواست سهمیه قطار کمربندی، یعنی قطارهایی با مبدا و مقصدی جز تهران و مشهد، که مقصد آن شهرهای استان سمنان باشد درحال پیگیری است.
فرشاد زادخور اظهارداشت: قطارهای عبوری از استان سمنان همگی به مقصد مشهد هستند و مسافران از شهرهای مختلف برای ورود به سمنان باید از آن استفاده کنند.
وی اضافه کرد: هم اکنون از مبدا تهران به سمنان قطار جهت استفاده مسافران در دسترس می باشد و مسافران دیگر شهرها برای ورود به سمنان باید از قطارهای عبوری به مقصد مشهد استفاده کنند.
زادخور ضمن اشاره به درخواست مردم اظهار داشت: مکاتبات لازم برای سهمیه قطارهای کمربندی از مبداهای مختلف همچون قم به سمنان و برعکس صورت گرفته است که با عنایت به شرایط کرونا رسیدگی به آن نیازمند بهبود اوضاع است.
مدیرکل راه آهن شمال شرق(۱) ضمن اشاره به قطارهای عبوری استان سمنان تصریح کرد: روزانه حدود ۶۰ رام قطار مسافربری به مقصد مشهد از استان سمنان عبور می کند.



سرمایه گذاران با ساخت مجتمع های بین راهی رونق بخش جاده های استان سمنان باشند
سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان نمود: گذر از آزادراه حرم تا حرم با عنایت به کوتاهی مسیر، با محدودیت در عبور و مرور خودرو های حمل و نقل عمومی رو به رو است.
محمد حمیدی افزود: آزادراه حرم تا حرم در سه قطعه درحال راه اندازی است که قطعه اول آن گرمسار-آرادان با مسافت حدود ۳۰ کیلومتری، مسیر آرادان- سرخه در قطعه دوم به طول ۶۰ کیلومتر که سال آینده به بهره برداری می رسد و قطعه سوم سرخه- سمنان به طول ۲۵ کیلومتر است.
وی ضمن اشاره به کاهش تصادف ها و ایمنی راه ها با راه اندازی این آزاد راه اضافه کرد: استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی احتیاج به باید فرهنگسازی و استقبال افراد دارد که استقبال افراد سبب رونق و فعالیت بیشتر این ناوگان می شود.
حمیدی یادآورشد: یکی از اشکالات اصلی این مسیر نبود مجتمع های خدماتی بین راهی است که با ورود سرمایه گذار و ساخت این مجتمع ها استقبال مردم افزایش می یابد علاوه بر این خیلی از سرمایه گذاران میزان تردد را ملاک قرار می دهند در صورتیکه با راه اندازی مجتمع های خدماتی و عرضه خدمات، عبور و مرور افزایش می یابد.
وی حضور سرمایه گذاران و عرضه بسته های تشویقی به آنان را مهم برشمرد و افزود: استان سمنان از جاذبه های کویری، کوهستانی و تاریخی مطلوبی برخوردار می باشد که با تغییر شیوه های گردشگری و تقویت الزامات لازم گردشگری و توقف مسافران در استان بیشتر می شود.



راحتی خودرو های شخصی مانع فعالیت گسترده ناوگان حمل و نقل عمومی است
رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان هم در گفت و گو با ایرنا بیان نمود: یکی از مهم ترین علل راه اندازی خط حمل و نقل جاده ای تقاضای افراد است و این تقاضا باید به صورتی باشد که حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ نفر مبادرت به سفر کنند.
مجید عرفانی افزود: از طرفی به علت وجود تنوع قطار اغلب مردم سمنان، گرمسار و دامغان از حمل و نقل ریلی استفاده می نمایند و اهالی شاهرود گرایش بیشتری به استفاده از اتوبوس ها دارند.
وی اضافه کرد: راه اندازی خط حمل و نقل جاده ای نیازمند هماهنگی و انعقاد قرارداد با شرکتهای مسافربری شهر های مقصد است. قبل از شیوع کرونا اتوبوسی از مبدا سمنان برای اصفهان در نظر گرفته شده بود و از مسیر آزادراه گرمسار- قم و در قم و کاشان هم توقف داشت که به علت نبود استقبال مردم این خط حذف شد.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا استان سمنان خاطرنشان کرد: درصورت درخواست جدی افراد و وجود حداقل ۲۰ مسافر در روز خط اتوبوس به قم راه اندازی خواهد شد.
عرفانی خاطرنشان کرد: استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای بخصوص در بحث اتوبوس ها به شدت کاسته شده است که یکی از علل آن افزایش تعداد خودرو های شخصی افراد و راحتی تردد با این خودرو ها است.
وی غیرحضوری شدن دانشگاه ها و کاهش تردد سربازان را از علل اصلی کاهش استفاده از ناوگان حمل و نقل برشمرد و افزود: روزانه ۶ دستگاه اتوبوس از سمنان و شاهرود به سمت تهران تردد می کند و برای مقاصد درون استانی هم تردد روزانه اتوبوس ها وجود دارد.
عرفانی تصریح کرد: با فعال شدن دانشگاه ها وضعیت حمل و نقل عمومی بهبود می یابد علاوه بر آن به علت سرعت حرکت و تعداد کم مسافر استقبال از تاکسی ها بیشتر شده است.
وی اضافه کرد: شیوع کرونا و کاهش چشم گیر حمل و نقل عمومی باعث فروش ۴۰ دستگاه اتوبوس ناوگان عمومی استان سمنان شد و شمار اتوبوس های ناوگان حمل و نقل جاده ای استان از ۱۵۰ دستگاه به ۱۱۰ دستگاه اتوبوس کاهش پیدا کرد.
عرفانی در مورد فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: تهیه هر دستگاه اتوبوس ۷۰ میلیاردریال هزینه دارد از طرفی سن متوسط اتوبوس های موجود ۱۵ سال است و در مرز فرسودگی قرار دارند.
وی همینطور خروج رانندگان با تجربه مسافربری از زنجیره حمل و نقل مسافری به علت کسادی بازار را از دیگر مشکلات ناوگان حمل و نقل جاده ای دانست.

غفلت از گردشگری داخلی اصلی ترین نبود زیرساخت های جاده ای
کارشناس گردشگری در گفت و گو با ایرنا در مورد ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی استان سمنان به نقاط مرکزی و جنوبی کشور اظهار داشت: سفر برای اغلب افراد جنبه تفریحی دارد و این تفریح معمولاً در دریا، جنگل و اماکن زیارتی خلاصه می شود.
محسن فنایی افزود: یکی از ضعف های مهم ما بی توجهی به ظرفیت های گردشگری داخلی است که این ضعف در استان و کشور به وضوح قابل رویت است که حل آن تغییر نگاه به جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی است.
وی اضافه کرد: استان سمنان یکی از شاهراه های کشور است که بین مشهد مقدس و قم قرار دارد و مسافران بسیاری به علل مختلف تحصیلی، تفریحی و زیارتی از این معبر گذر می کنند.
فنایی تصریح کرد: بیشتر سفرهایی که امروزه در حال انجام می باشد جنبه تشریفاتی و لاکچری دارد و سهم تجربه و لذت در آنها خیلی کم است، هر زمان که هواپیما و خودرو های راحت شخصی جای قطار و اتوبوس را بگیرد بخش اعظمی از تجربه از سفرها حذف می شود.
وی افزود: تجربه همنشینی با افراد مختلف، حضور در مکانی عمومی و کاهش هزینه سفر همچون مزایای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است هم چنین کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف سوخت و رونق کسب و کار گروهی از مشاغل در رابطه با ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر فواید استفاده آن است.
فنایی ضمن اشاره به گردشگری داخلی خاطرنشان کرد: در راه اندازی خطوط حمل و نقل باید شرایط عمومی جامعه در نظر گرفته شود تا برای افرادی که بنا به علل مختلف امکان دسترسی به خودرو های شخصی و یا خطوط هوایی ندارند، از سفر کردن محروم نشوند.
وی تصریح کرد: مرکز، غرب و جنوب کشور دارای جاذبه گردشگری و فرهنگی ارزشمندی هستند که گاها در انتخاب مقاصد سفر فراموش می شوند و با سفر به مناطق مختلف کشور و تقویت زیرساخت های گردشگری استان سمنان در کنار رونق گردشگری داخلی، کشوری زیباتر داریم.

سخن آخر
توجه به موقعیت های سیاسی، فرهنگی و گردشگری استانهای همسایه سمنان و شرایط منحصر به فرد هر یک از آنها تاثیری شگرف بر تغییر و بهبود شرایط گردشگری، زیرساختی، جاده ای و ریلی دارد.
استان سمنان با عنایت به ظرفیت مطلوب خود از نظر علمی، دانشگاهی و صنعتی پذیرای اقوام مختلف و مردم سایر شهرها است که ضعف در بعضی موضوعات جزئی مانند ناوگان حمل و نقل عمومی و واحدهای اقامتی صدمه بسیاری به وجهه استان وارد می نماید.
رفع کاستی ها در کنار توسعه استانی، رونق گردشگری و اقتصادی را برای استان سمنان به دنبال دارد./

1400/09/24
13:06:01
5.0 / 5
681
تگهای خبر: ابزار , اصفهان , اقامت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
بریونی