گزارش بریونی؛

سهم گردشگری در مناظره فرهنگی و اجتماعی هم صفر بود

سهم گردشگری در مناظره فرهنگی و اجتماعی هم صفر بود

بریونی: صنعت گردشگری که همیشه شعار دولت ها برای جایگزینی درآمد آن بجای نفت بوده و از آن بعنوان صنعت درآمدزا یاد می کردند، در دو دوره مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری هیچ جایگاهی نداشت.


به گزارش بریونی به نقل از مهر، سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی شب گذشته بخش هایی از شعارهای خودرا در زمینه فرهنگی و اجتماعی در دومین مناظره انتخاباتی شرح دادند. آنها از دولت روحانی انتقاد کرده و عملکرد یکدیگر را زیر سوال بردند اما هیچکدام کلمه ای درباره گردشگری نگفتند. صنعت گردشگری صنعت زیبایی است که تنها جایگاهش در زمینه شعار دولتمردان است. شعاری که هر کسی وقتی رییس جمهور می شود، اعلام می کند ایران جز و۱۰ کشور برتر حوزه گردشگریست و از نظر تاریخی نیز جزو ۵ کشور برتر جهان شمرده می شود آماری که هیچ گاه در هیچ کجا ثابت نشد. اما از این جملات برای اهمیت دادن به صنعت درآمدزای گردشگری استفاده می نمایند چون کشور ترکیه در همسایگی ایران، صنعت درآمدزا و مهمش را گردشگری قرار داده است و از محل آن میلیاردها دلار درآمد دارد ولی سهم ایران از گردشگران این همسایه صفر است چون گردشگری در اولویت ایران نیست. از آن طرف کشورهای دیگر نیز یک به یک درحال روی آوردن به گردشگری هستند تا بتوانند از ذخایر زیست محیطی خود کم کرده و به صنعت گردشگری روی بیاورند اما باز هم ایران از این قافله عقب مانده است چون در تصور دولتمردانش، گردشگری جایگاهی ندارد. که اگر داشت شب گذشته در مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری می شد ردپایی از آنرا دید ولو در حد شعار. دور قبلی مناظره ها که درباره مسائل اقتصادی بود، فعالان گردشگری تصور می کردند باید شاهد برنامه نامزدها در باره این صنعت درآمدزا باشند. اما انتظارات آنها بعد از سه ساعت به نتیجه نرسید. در دور بعد آنها منتظر بودند تا این دفعه بااینکه به گردشگری بعنوان صنعت اقتصادی نگاهی نشده، اما نگاه فرهنگی شود. اما شب گذشته این انتظار هم به سرانجامی نرسید. چون در طول سه ساعت گفتگوی نامزدها درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی، هیچ کلمه ای از گردشگری برده نشد. در مناظره شب گذشته ۲۱ سوال که توسط کارشناسان سازمان صدا و سیما مطرح شده بود، در حوزه های مختلف از هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرسیده شد. اما از میان این سوالات نیز هیچکدام به گردشگری مرتبط نبود. شاید مقصر اصلی در عدم طرح موضوع گردشگری در مباحث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناظره ها، همین طراحان سوال بوده که نگاه جامعی به مسائل این حوزه ها نداشته اند و صنعت گردشگری را در بین پرسش ها نگنجانده اند. این دفعه هم انتظار فعالان گردشگری از برنامه نامزدها در مناظره بعدی با موضوع روابط بین الملل به نتیجه ای نخواهد رسید. شاید یکی از دلیلهای آن عدم طرح سوال از طرف پرسش کنندگان بوده باشد که این مساله را در هیچیک از سوالات خود نگنجانده اند. عدم توجه به موضوع گردشگری در بین صحبت های نامزدهای ریاست جمهوری درحالی است که از سال ۹۸ تا کنون، صنعت گردشگری بیشتر و اول از همه مورد لطمه قرار گرفت. لطمه هایی که از سیل عید سال ۹۸ آغاز شد و به دوران کرونا رسید و خیلی از فعالان اقتصادی این صنعت را به زمین زد.


منبع:

1400/03/20
12:26:35
5.0 / 5
1126
تگهای خبر: زیبایی , گردشگران , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
بریونی