دبیركل كمیسیون ملی یونسكو عنوان كرد؛
حمایت كمیسیون ملی یونسكو از شهرهای یادگیرنده
به گزارش بریونی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با مطرح کردن پیشنهاد تعیین روزی بعنوان روز شهرهای یادگیرنده و شهر خلاق، اظهار داشت: این کمیسیون شبکه ملی شهرهای یادگیرنده حمایت می کند.
به گزارش بریونی به نقل از کمیسیون ملی یونسکو در ایران، حجت الله ایوبی در جلسه مجازی شورای راهبری «شهرهای یادگیرنده» پیشنهاد کرد: مثل خیلی از کشورها باید روزی را بعنوان روز شهرهای یادگیرنده و شهر خلاق اعلام نماییم. در این روزها می توان همایشی برگزار کرد تا گزارش کار بدهیم و ظرفیت های خودرا معرفی نماییم.
وی افزود: هفته گذشته در کشور ترکیه یک جلسه سه ساعته داشتیم و تمام حرف این بود که می خواهیم در کنار شما باشیم. گروه پنج نفره ای از جانب دو کشور معین شده تا لیست همکاریهای ممکن را احصا کنند. کار با ترکیه و دیگر کشورهای بزرگ، هم برای آنها مفید خواهد بود و هم برای ما.
ایوبی اضافه کرد: برگزاری جشن نور در شهرهای مختلف هم در همین راستا اتفاق مبارکی بود. ما نامه ای از یونسکو در خصوص تقدیر از این عملکردهایمان دریافت کردیم و سازمان یونسکو برای اعلام آمادگی برای همکاریهای بسیار گسترده تر داشتند. ما تا دو سال قبل در حوزه راه ابریشم تقریباً نقشی نداشتیم و حتی سفارش برخی این بود که وارد این حوزه نشویم، چونکه چین تبدیل به امیر راه ابریشم شده است. پس از نشست همدان و برگزاری رویداد رقص قلم در سال گذشته، ما رفته رفته تبدیل به حاکم راه ابریشم می شویم. درواقع کمک و هم افزایی شهرهای مختلف تا این اندازه می تواند سبب ارتقای جایگاه ایران در یونسکو شود.
وی افزود: تجربه برخی شهرها در آموزش کودکان بسیار حائز اهمیت می باشد. توجه شهر شیراز به حوزه سالمندان بسیار باارزش است. ما غالباً در آموزش به جوان ترها فکر می نماییم و سالمندان، بخشی مغفول از پروسه یادگیری هستند. این توجه قابل ستایش است. شهر «تهران» هم ابتکارهای بسیاری خوبی در این عرصه داشته است.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو افزود: هدف از تشکیل شورای راهبری «شهرهای یادگیرنده» انتقال تجربه ها است. ما در دو سال قبل تجربه های موفقی داشتیم. همکاری بین شهر مشهد با فرانسه در زمینه آشنایی با عملکرد شهرهای یادگیرنده بسیار مهم بود. کارگاه آموزشی در چند شهر فرانسه تشکیل شد و متقابلاً قرار شد آنها هم به مشهد بیایند که ماجرای کرونا پیش آمد. این همکاری ها بسیار آموزنده و مفید بود. مشارکت دادن مردم در بخش های مختلف هم از نکاتی است که باید در همه شهرها شاهد آن باشیم.
وی تاکید کرد: امیدواریم شبکه ملی «شهرهای یادگیرنده» در کنار شبکه جهانی، به ارتقای شهرهای ما کمک نماید. پس از چند سال امید داریم حتی ظاهر شهرهای یادگیرنده ما و شادی و طراوت زندگی در آنها به شکلی باشد که هر کس وارد این شهرها می شود، احساس کند که این شهر متصل به شبکه شهرهای یادگیرنده است. ما هم در کمیسیون ملی یونسکو با تمام وجود در کنار شما هستیم. ما ۱۰ مرکز بین المللی داریم که در سایت رسمی ما معرفی شده اند. دراین زمینه بالاترین آمار را در کشورهای منطقه داریم و هر یک از این مراکز را به سختی گرفته ایم. این ها ظرفیت هایی است که می توانند به کمک شما بیایند. از ۷۵۰ کرسی جهانی یونسکو، ۱۷ کرسی متعلق به کشور ما است و همه این ۱۷ کرسی خودرا از خانواده یونسکوی ایران می دانند. اگر برنامه ای دارید، همه این افراد با تمام وجود در کنار شما هستند.
وی اضافه کرد: ۱۴ کمیته ملی داریم که افراد برجسته کشور در آنها عضو هستند. اگر طرحی دارید که نیاز به حمایت ملی دارد، فوری در اختیار این کمیته ها می گذاریم و همه را برای شما بسیج می نماییم. در کمیته حافظه جهانی می خواهیم «اولین ها» را در همه شهرها ثبت ملی نماییم. اگر شهرهای شما در هر امری از آموزش تا آئین و سنت نخستین است، می توانید مدارک آنرا ارائه نمایید. کتابی مانند گینس هم طراحی می نماییم که هر شهری در هر مقوله ای اول بود، نام آن ثبت گردد و معارضی هم نداشته باشد.
ایوبی در ادامه اظهار داشت: ایران یکی از کشورهایی بود که باشگاه های یونسکو را فعال نکرده بود. کشوری مثل ژاپن، ۳۰۰، ۴۰۰ باشگاه دارد که به شبکه باشگاه های جهانی وصل هستند. ما به سبب برخی نگرانی ها که خودمان برای خودمان درست کرده بودیم، این باشگاه ها را راه اندازی نکرده بودیم. از سال قبل اما فعالیت باشگاه های خودرا آغاز نموده ایم و امروز ۲۰ اُمین باشگاه ما هم فعال گردیده است. ۱۴ باشگاه ما در شبکه باشگاه های جهانی هم ثبت شده اند. یونسکو یک شبکه است. ما هم در کمیسیون ملی یک شبکه هستیم. از تمام ظرفیت یونسکو هم استفاده می نماییم. ما هر سال سه ظرفیت شهر یادگیرنده و دو ظرفیت شهر خلاق خودرا گرفته ایم.
ایوبی افزود: هر سال یک شهر برتر را در این همایش سالانه انتخاب خواهیم کرد. یک جایزه ملی درخور و شایسته برای طرح های برتر در نظر گرفته می شود و این طرح ها به کشورهای دیگر هم ارسال می شود.
وی افزود: هر سال مشاهیر ایرانی را در لیست جهانی قرار می دهیم. کشورها می توانند بزرگانی که مضرب تولد و یا وفات شان مضربی از عدد ۵۰ است را معرفی کنند تا با حمایت دو کشور بتواند در سطح جهانی مطرح شود. با کشورهایی مثل آذربایجان دراین زمینه چالش هایی هم داریم اما در مجموع دراین زمینه بسیار موفق بوده ایم. سال قبل سال سهروردی بود و امسال سال فارابی است. برای سال آینده هم سال عطار نیشابوری را مدنظر داریم که در لیست مشاهیر یونسکو هم ثبت شده است.
ایوبی اضافه کرد: ابتکاری را امسال داشتیم و با یک شرکت هواپیمایی وارد مذاکره شدیم تا هواپیماهای خودرا به نام مشاهیر ما نام گذاری کنند و برای آنها بروشور و فیلم تولید شود. مسافران وقتی وارد این هواپیما می شوند، با این مشاهیر آشنا می شوند و شهرهای یادگیرنده در این قبیل طرح ها و رویدادها می توانند کمک کننده باشند.
وی افزود: برندهایی مانند راه ابریشم و نوروز برای ما حائز اهمیت می باشد. امسال جشن نوروز در میدان مشق اجرا شد. امسال برنامه ریزی برای نوروز آینده را از همین الان آغاز نموده ایم و تا امروز دو جلسه داشته ایم. باشگاه نوروز ما هم به شدت در حال فعالیت است. امسال می خواهیم تمام آئین های کهن ملی را احیا نماییم.
ایوبی تاکید کرد: خوشبختانه در ایام پایانی سال قبل مجوز انتشارات یونسکو صادر شد و نخستین کتابمان را منتشر کردیم. کتاب باشکوهی که آقای فرید قاسمی در قالب آن شناسنامه ۱۶۰۰ فعال رسانه ای در صد سال قبل را گردآوری کرده است. ۷ تا ۸ کتاب دیگر را هم در دست چاپ داریم. غالباً آثار ارزشمندی است که ناشران دیگر زیر بار چاپ آن نمی روند.
وی استفاده از ظرفت «هنر» در زمینه «آموزش» را هم مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: ایران کشور فرهنگ و هنر است و با بسیاری از کشورهای دیگر دنیا متفاوت هستیم. لشکر بزرگ خطاطان، نقاشان و تئاتری ها را داریم. امروز تئاتر یک درمان است. ما سینمای بزرگی در ایران داریم. انجمن سینمای جوانان ما در ۸۰ نقطه ایران شعبه دارد که نمونه آن در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. همه این ها ظرفیت هایی است که می تواند به شما کمک نماید.
تجربه مفید هر یک از شهرهای یادگیرنده برای دیگر شهرها
ایوبی درباره راهبردهای «شهرهای یادگیرنده» اظهار داشت: این قبیل جلسه ها برای هم فکری مسؤولان شهری در زمینه «شهرهای یادگیرنده» بسیار مفید می تواند باشد. به ویژه که تجربه های هر یک از شهرها برای دیگر شهرها بطور قطع مفید می باشد. آنچه در شهر اصفهان در قالب آموزش صدها هزار نفر در جریان است، می تواند برای کشور یک دستاورد باشد. باید به شهر «یزد» بابت دریافت جایزه «خشت خام» و کوشش برای برگزاری «جشن نور» در روزهای نوروز تبریک گفت. شهر «بندر خمیر» هم اقدامات بسیار خوبی داشته است. در این شهر کوچک، اراده های بلندی را دیده ایم. آنچه در بندر خمیر برای ما جالب است، حضور بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی و علمی در کنار شهرداری است. کمیته های سیاست گذاری علمی، بسیار تجربه خوبی است که در این شهر رقم خورده است. جوانان خوش ذوق بسیاری می توانند در این شوراها باشند.
وی افزود: در شهرهای مشهد و اراک هم اتفاقات خوبی در جریان است که بابت همه آنها تشکر می کنم. شهر مشهد در مدت زمان کوتاهی که به شبکه شهرهای یادگیرنده پیوسته اند کمک های شایانی به ما داشته اند خصوصاً در جریان برگزاری سلسله نشست های «رقص قلم». خیلی از برگزاری این جلسه ها به سبب شرایط کرونائی ناامید بودند اما کمیسیون ملی یونسکو با حمایت مشهد پای کار آمد و این اتفاق رقم خورد.
ایوبی اضافه کرد: رویداد «رقص قلم» و خوشنویسی کشورهای راه ابریشم بسیار رویدادهای مهمی برای ما بود و اهمیت این رویداد را نهادهای داخلی مانند وزارت امور خارجه، وزارت کشور و حتی دفتر مقام معظم رهبری به خوبی درک کردند و با این رویداد همراه شدند.
امیر روشن بخش معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو در ایران در ابتدای این جلسه مجازی توضیح داد: بر طبق کارهای صورت گرفته در کمیسیون ملی یونسکو، احساس ما این است که هنوز تعدادی از شهرها فلسفه و لزوم پیوستن شهرها به شبکه شهرهای یادگیرنده را درک نکرده اند. برخی گزارش هایی که از طرف برخی شهرداری ها به دست ما رسید، اساساً گزارش هایی است در موضوع آموزش شهروندی که در نبود برند «شهر یادگیرنده» هم در شهرها این کارهای آموزشی صورت می گرفته است. آنچه موجب طرح «شهر یادگیرنده» در یونسکو شد، بحث «توسعه» بود. خطرات بهداشتی و تخریب محیط زیست از چالش های روبروی مردم است و بر طبق نظر صاحب نظران، حل این چالش ها نیاز به مهارت آموزی به مردم دارد.
وی اضافه کرد: آموزش و یادگیری مطلقاً به یک معنا نیستند. یکی از اساسی ترین نکات در بحث شهرهای یادگیرنده این است که «یادگیری» را بعنوان یکی از حقوق شهروندان تبیین نماییم و در طول زمان از آنها بخواهیم که این حق را مطالبه کنند. شهرها بعنوان یک طبیعت متراکم از طرف یونسکو انتخاب شدند و شهرها در مرحله پایلوت به خوبی از این طرح استقبال کردند.
روشن بخش در ادامه با اشاره به یکی از طرح های توفیق یافته در زمینه شهرهای یادگیرنده در چین از طرف یونسکو، اضافه کرد: فرصت های خیلی زیادی در شهرها وجود دارد و یادگیری مادام العمر یک مهارت و فرهنگ است که باید در بین مردم رواج پیدا کند.
تجربه اجرای «توان هفت» در اصفهان
محمدعلی ایزدخواستی مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان اظهار داشت: شهر اصفهان در زمینه «شهرهای یادگیرنده» به سمت یک پروژه فراگیر رفت که تحت عنوان «توان هفت» در زمینه آموزش حوزه های کسب وکار برای یکصدهزارنفر از شهروندان در دستورکار قرار گرفت. مسأله فراگیری و نهادینه شدن «آموزش» در یک شهر، یکی از مهم ترین اهداف پروژه «شهرهای یادگیرنده» است و فکر می کنم پروژه «توان هفت» یکی از مهم ترین پروژه هایی است که می تواند این مسأله را در شهر اصفهان تسری ببخشد.
وی افزود: مطالعات بر روی این طرح بطور کامل انجام شده و راهکارها و سازوکارهای اجرائی آن هم بطور کامل در دست بررسی می باشد. اگر این عملیات به سرانجام برسد، همه افراد مشتاق حوزه کسب وکار که جویای کار هستند و افراد فعال دراین زمینه که کارآفرین محسوب می شوند در قالب یک شبکه فراگیر با یکدیگر پیوند می خورند و شرایط ایجاد شغل در شهر را به وجود می آورند. هر موضوع دیگری مانند کارآفرینی در این بستر قابل بازتعریف است.
پروژه های یادگیری در شهر «یزد»
جعفر امینی مقدم معاون شهردار یزد اظهار داشت: ما تلاش کرده ایم باتوجه به چالشی که در حوزه شهرهای خلاق برای ثبت رتبه بندی جهانی داشتیم، باید در زمینه شهرهای یادگیرنده، برای یزد، یک استراتژی مشخص مبتنی بر آینده پژوهی داشته باشیم. بر طبق موضوعی که برمبنای آن در این شبکه کار می نماییم برنامه جامعی تدوین شده است که به کمیسیون ملی ارائه کرده ایم و امیدواریم مورد تأیید و توجه قرار بگیرد.
وی افزود: برای سال آینده میلادی می توانیم در شهر یادگیرنده «یزد» با همکاری کمیسیون ملی یونسکو دو پروژه را یکی در حوزه مدیریت بحران و دیگری در حوزه آموزش، پیش ببریم و برای جایزه سال میلادی آینده آماده شویم.
تجربه جهانی «بندر خمیر»
جواد محمودی شهردار بندر خمیر سخنران بعدی این جلسه مجازی بود که اظهار داشت: خوشحالیم بعنوان کوچک ترین شهر توانسته ایم از کشور عزیزمان ایران، به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو بپیوندیم. بندر خمیر، شهری بندری است که طولانی ترین ساحل تالابی کشور را دارا است. بنا بر این کارهای ما در زمینه آموزش و یادگیرندگی مردم در حوزه ارتقای دانش و آگاهی برای حفظ تالاب و بهره برداری خردمندانه از آن، از سال ها پیش شروع شده است. توفیقات شایان توجهی هم دراین زمینه داشته ایم.
وی افزود: این یک تجربه پایلوت بود که ثابت کرد بندر خمیر استعداد خوبی برای یادگیرندگی دارد. از سال ۹۹ که به شبکه شهرهای یادگیرنده پیوستیم، با همراهی کمیسیون ملی یونسکو تلاش نموده ایم استراتژی کاملی را برای آینده این بندر و تالاب داشته باشیم و گزینه ثبت جهانی بعنوان شهر تالابی هستیم.
محمودی ضمن تشریح پروسه مذاکرات برای طراحی استراتژی شهر خمیر افزود: این استراتژی یک نسخه واحد برای همه شهرها نمی تواند باشد و هر شهر برمبنای استعدادها و ظرفیت های خود باید استراتژی یادگیری خودرا برای آینده تبیین و طراحی کند. در شبکه ملی شهرهای یادگیرنده تجربیات و استراتژی های شهرهای مختلف را می توان با یکدیگر به اشتراک گذاشت.
آموزش مدیریت پسماند در «اراک»
مرتضی سورانه رئیس شورای شهر اراک هم در این جلسه مجازی اظهار داشت: باتوجه به تفاوت میان یادگیرندگی و آموزش که در همین نشست هم عنوان شد، تاکید بر این است که فراتر از آموزش، یادگیری تبدیل به فرهنگ در یک شهر هوشمند شود و جامعه متوجه اهمیت یادگیرندگی شود. دراین زمینه اتفاقات خوبی در شهر اراک رخ داده است. در مقاطع مختلف تحصیلی از نونهالان تا سطوح بالاتر، مباحثی در حوزه مدیریت پسماند مطرح گردیده است که بطور قطع شاهد تأثیرگذاری آن در آینده خواهیم بود.
طوفان محمدی رئیس فراکسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اراک هم دراین زمینه اظهار داشت: در زمینه حضور شهر اراک در طرح شهرهای یادگیرنده ما از ابتدا دو معضل را مدنظر قرار دادیم یکی ترافیک شهری و دیگری معضل تفکیک پسماند از مبدأ. روی موضوع پسماند به اجماع رسیدیم و دستورکاری برای آموزش مستمر دراین زمینه طراحی شد تا همه گروه ها بتوانند از این آموزش ها استفاده کنند. مجموعه هایی با حضور شخصیت های عروسکی هم طراحی شد که کودکان آسان تر بتوانند دراین زمینه آموزش ببینند.
وی اضافه کرد: در فضای مجازی هم کارهایی را انجام داده ایم. امیدواریم در زمینه آموزش تفکیک پسماند به رأس هرم برسیم که هدف غایی ماست.
«وقف سواد» در مشهد
آیدا مهربان معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد هم در ادامه این جلسه مجازی اظهار داشت: در سال ۹۷ شاهد اعلام آمدگی شهر مشهد برای پیوستن به شبکه شهرهای یادگیرنده بودیم. برنامه ریزی های بسیاری صورت گرفت و در تیرماه ۹۸ شهر مشهد توانست این نشان را از آن خود کند و تا اختتام ۱۴۰۰ هم عضو این شبکه خواهیم بود.
وی افزود: پروژه شهرداری مشهد در این راستا طرح «وقف سواد» بود که به دنبال ریشه کن کردن بی سوادی در شهر است. در این شهر جمعیت ۳۰ هزارنفره ای داریم که برخی هنوز سواد اولیه خواندن و نوشتن را هم ندارند. سعی کردیم شهرداری بتواند در همه حوزه ها از سواد مالی تا سواد رسانه ای هم کارهایی را داشته باشد. شهرداری در قالب طرح «وقف سواد» حدود ۱۳۰۰ شهروند بی سواد را شناسایی کرده و ردیف اعتباری نزدیک به ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده تا بعنوان پاداش در اختیار کسانی قرار بگیرد که سواد فرامی گیرند. این طرح اقدام مؤثری است که در بسیاری شهرهای دیگری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
گشودن باب گفتگوی بین نسلی در «شیراز»
محمدرضا گل همیشه بهار دبیر کمیته اجتماعی و مشاور شورای شهر شیراز میهمان دیگر این جلسه مجازی بود که در سخنانی اظهار داشت: نگاهی که شهر شیراز از سال ۹۶ در دستور کار قرار داده است، در قالب حوزه تخصصی آموزش با روند یادگیری بوده است. «توسعه پایدار شهری و محیط زیست» سرفصل اصلی کار ما تعریف شده است. روانشناسی مدیریت شهری هم در اولویت کاری ما قرار گرفت. تمهیدی که در این راستا در نظر گرفتیم، گشودن باب گفتگوی بین نسلی است تا بتوانیم فاصله بین نسلی را کاهش دهیم. دراین زمینه هم اتفاقات خوبی رقم خورد.
وی افزود: ما حدود ۲۸۰ هزارنفر حاشیه نشین در کلانشهر شیراز داریم. روندی که برای کار تعریف کرده ایم، نگاهی است که تمام طیف های سِنی و فرهنگی در جامعه را شامل شود. عملاً ما سالمندان و سالخوردگان را با تقویت کانون جهان دیدگان تقویت و رصد کرده ایم تا در قالب یک رویکرد چندجانبه این طرح را پیش ببریم. امیدوارم با اقداماتی که انجام می شود، در حیطه ای که مدنظر داریم به اهدافمان برسیم.
آموزش شبکه ای در «تهران»
مجتبی دانشور مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران هم در این جلسه اظهار داشت: بصورت خلاصه به یکی از پروژه هایی که در حوزه «شهر یادگیرنده» در شهرداری تهران در حال اجراست، اشاره می کنم. «فرهنگ آپارتمان نشینی» مسأله ای است که در دستور کار قرار داده ایم چونکه طبق تحقیقات ۹۰ درصد زندگی افراد در پایتخت، بر طبق سبک زندگی آپارتمان نشینی است. در اجرای این پروسه تلاش نموده ایم شبکه های یادگیری محلی ایجاد نماییم. فقط به بحث آموزش شهروندی قناعت نکردیم و فضا را به سمت شبکه های آموزش محلی بردیم که امروز بیش از ۵۰ هزار واحد آپارتمانی در آن سهیم شده اند.
وی اضافه کرد: یکی از پروژه هایی که باتوجه به شرایط کرونائی در این طرح در دست اجرا داریم، تأسیس کتابخانه های ساختمانی و محلی است. رویکردمان هم درحال حاضر متمرکز بر کتاب های کودک و نوجوان است تا ساکنان بتوانند کتاب هایی که در منازل دارند را در قالب این کتابخانه های ساختمانی به اشتراک گذارند. در سه محور در این طرح پیگیر هستیم؛ یکی محیط زیست و مدیریت پسماند است که در آموزش شهروندی مدنظر داریم. بحث دیگر آموزش همسایگی در آپارتمان و بحث سوم هم حقوق و تکالیف در قالب حریم خصوصی است.
بانوان شهردار محله در «کاشان»
خانم نوری رابط شهر یادگیرنده کاشان هم اظهار داشت: شهرداری کاشان از سال ۲۰۱۶ به عضویت شهرهای یادگیرنده یونسکو درآمده است و از آن زمان بطور سالانه گزارش عملکرد خود در حوزه آموزش شهروندی را ارسال کرده ایم. بیشتر برنامه های ما در قالب برنامه های شاد و مفرح بودند و در شاخه های مختلف، آموزش شهروندی در کاشان ادامه دارد. موضوعی که با این شرایط درگیر آن هستیم پروژه «زیست بانو» است. محوریت این طرح بانوان خانه دار هستند که بصورت خانه به خانه آموزش هایی به آنها ارائه داده می شود. هدف اصلی هم مدیریت تفکیک پسماند از مبدأ است.
وی اضافه کرد: هم اکنون این بانوان تحت عنوان شهرداران محل در محله های کاشان مشغول فعالیت هستند و حذف پسماند بطور کامل مورد نظارت و کنترل قرار گرفته است. همین طور هم اکنون در پی برنامه ریزی برای طراحی و تدوین آموزش در حوزه کودکان و نوجوانان هم هستیم.
نسرین فخری مدیر گروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو- ایران هم در سخنانی کوتاه اظهار داشت: امروز که تعداد شهرهای ملی ما در شبکه شهرهای یادگیرنده به عدد ۱۰ رسیده است، لزوم تشکیل شبکه ای ملی با حضور شهرهای ملی عضو این شبکه جهانی محسوس بود. ان شالله بتوانیم ظرفیت های داخلی را با ظرفیت های منطقه ای و جهانی عجین کرده و کارهای ماندگاری را رقم بزنیم.
منبع: beriooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب