مهر خبر می دهد؛

سیمرغ گردشگری ایران باز هم شاكی پیدا كرد!

سیمرغ گردشگری ایران باز هم شاكی پیدا كرد!

سیمرغ گردشگری به همراه یک شعار که طرح آنرا وزارت میراث فرهنگی بعنوان برند گردشگری ایران به جهان معرفی کرده بود، باز هم شاکی خصوصی پیدا کرد.



به گزارش بریونی به نقل از مهر، برند گردشگری ایران مهرماه سال قبل همزمان با روز جهانی جهانگردی رونمایی گردید. همین طور طرح «سیمرغ» فیروزه ای با شعار «ایران باشکوه، یک تجربه متفاوت» (Majestic Iran a Different Experience) بعنوان نشان و شعار گردشگری ایران برگزیده شد.
برای طراحی این سیمرغ و شعار در رابطه با آن حدود سه میلیارد تومان خرج شده بود و از بسیاری کارشناسان و پژوهشگران بنا بگفته معاونت گردشگری نظرخواهی صورت گرفت. اما چند وقت پیش حبیب الله متحدین که از کارشناسان قدیمی معاونت گردشگری بوده است در گفتگویی با خبرنگار مهر بیان کرد: چندین سال پیش برای نخستین بار سیمرغ گردشگری ایران را طراحی کردم و حتی به رؤسای سازمان میراث فرهنگی نیز آنرا ارایه داده و در جریان گذاشتم حالا بعد از مدتی می بینم بدون اینکه به من بگویند از این طرح با کمی تغییر بهره برده و آنرا بعنوان برند ثبت کرده اند.
او اظهار داشت که قصد شکایت از وزارت میراث فرهنگی را دارد. حالا فرد دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می کند که کلمه سیمرغ به زبان فارسی و انگلیسی در شاخه کارهای گردشگری که در مرکز مالکیت معنوی ثبت شده، به نام حسین شهیدی پور و شرکتش ثبت شده است. بدین سبب وزارت میراث فرهنگی حق استفاده از نام سیمرغ را برای برند خود نداشته است.
منتها برند گردشگری ایران تنها یک طرح سیمرغ به همراه یک شعار است و دیگر نامی از سیمرغ چه به زبان فارسی و چه لاتین نیامده است. حسین شهیدی پور در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی در همه جا حتی در رسانه ها گفته که برند سیمرغ متعلق به گردشگریست. وقتی شما از این لفظ استفاده می کنید باید آنرا از قبل در جایی ثبت کرده باشید. الان هم اگر از آنها بپرسید برند گردشگری چیست آیا می گویند شعارش این است و طرحش آن است؟ خیر. می گویند سیمرغ، برند ایران است.
در گواهی نامه ثبت علامت حسین شهیدی پور آمده: این شرکت سهامی خاص در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک، کلمه سیمرغ به لاتین و فارسی و تصویری شامل یک کره زمین که یک هواپیما به دور آن می چرخد و خط دوده آن تا نیمی از کره زمین کشیده شده و در سمت راست آن سیمرغ به لاتین و در زیر آن سیمرغ فارسی نوشته شده است. اقدامات این شرکت در حوزه مدیریت هتلداری، صدور چک های مسافرتی، ترتیب دادن تورهای مسافرتی، رزرو بلیت، خدمات آموزشی مربوط به دوره های گردشگری، امور مربوط به هتلداری و محل های اسکان و.... است. این برند در سال ۹۶ ثبت شده و تا سال ۱۴۰۶ نیز اعتبار دارد.
اسلام شمس وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: برند تجاری سیمرغ در گردشگری و تمام حوزه های آن در سال ۹۶ توسط سازمان مالکیت معنوی ثبت شده است و مقرر است با این نام فعالیت کند. اما وزارت میراث فرهنگی، سیمرغ را به نام برند گردشگری اعلام نموده است. این کار مغایر با قانون است. اگر وزارت میراث فرهنگی برند سیمرغ را ثبت کرده باشد باید به نحوی اعلام عمومی می کرد که اگر کسی اعتراضی دارد آنرا مطرح کند ولی این تشریفات نه فقط انجام نشد بلکه از آن رونمایی کردند. حرف ما این است که چرا وقتی برندی ثبت نشده از آن رونمایی می شود؟ افرادی که از نام تجاری به هر نحوی سوءاستفاده می کنند در بعد داخلی و بین المللی محکوم هستند. آقای شهیدی پور نیز می خواهد در صنعت گردشگری و در فاز اول فعالیت ملی انجام دهد. ولی برای شروع کار نیاز به مجوزهایی داشت که از جانب وزارت میراث فرهنگی حمایت نشد. با این وجود مذاکرات خوبی با منابع خارجی برای جذب سرمایه انجام گرفت. ولی حالا با این اقدام وزارت میراث فرهنگی همه برنامه های وی بهم خورده است.
پیش از این وزارت میراث فرهنگی اعلام نموده بود که برند سیمرغ گردشگری ایران را در سازمان جهانی UNWTO نیز ثبت کرده است. سازمان جهانی گردشگری هم در گزارشی که در وب سایت خود منتشر کرد، از به رسمیت شناختن نماد سیمرغ، بعنوان برند گردشگری ایران آگاهی داد. با این اقدامِ UWTO ایران رسماً وارد لیست کشورهای دارای برند گردشگری شد.

1399/11/12
14:40:34
0.0 / 5
1331
تگهای خبر: آموزش , خدمات , سازمان میراث فرهنگی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
بریونی