افزایش 5 درصدی اهدای خون در 5 ماه اول سال جاری

افزایش 5 درصدی اهدای خون در 5 ماه اول سال جاری

به گزارش بریونی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از افزایش ۵ درصدی اهدای خون در پنج ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اطلاع داد.


به گزارش بریونی به نقل از ایسنا، دکتر بشیر حاجی بیگی ضمن اعلام این خبر، اظهار نمود: در بازه زمانی یاد شده شاخص اهدای مستمر در کل کشور به بیشتر از ۵۵ درصد رسید که نزدیک به ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت و و بیشتر از ۱۵ درصد اهدا کنندگان را اهدا اولی ها تشکیل دادند. همینطور درصد اهدا کنندگان با سابقه که مبادرت به اهدای خون کرده اند، حدود ۳۰ درصد بود و شاخص اهدای بانوان با وجود شیب ملایم افزایشی هنوز کمتر از ۵ درصد است.
وی شاخص اهداکننده خون به هزار نفر جمعیت را ۲۷.۳ عنوان نمود و اضافه کرد: در ۵ ماه گذشته، استان تهران با بیشتر از ۶ درصد رشد شاخص اهدا، همچنان مشارکت بیشتر مردم این استان را برای تأمین نیاز خون و فرآورده های خونی می طلبد.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران افزود: در این زمان پایتخت نشینان ۱۷۰ هزار و ۵۴۴ واحد خون اهدا کرده اند. استان تهران از مصرف کنندگان عمده خون و فرآورده های آن است که به علت بیمار پذیر بودن و عرضه خدمات بهداشت و درمان به کل کشور و گستردگی مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی، نیازمند مشارکت فعال اهدا کنندگان سخاوتمند است.
حاجی بیگی اضافه کرد: در پنج ماه اول سال جاری، استان کهگیلویه و بویر احمد با رشد بیشتر از ۳۷ درصدی بیشترین افزایش را در آمار اهدای خون به خود اختصاص داد. همینطور استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به ۱۷ درصد و استان کرمانشاه با بیشتر از ۱۴ درصد رشد اهدای خون در رتبه های دوم و سوم ایستادند.
وی ادامه داد: در پنج ماه گذشته شاخص اهدای مستمر در کشور بیشتر از ۵۵ درصد بود که استان سمنان با بیشتر از ۶۷ درصد در این شاخص از سایر استانها پیشی گرفت. بعد از آن استان یزد با شاخص بیشتر از ۶۶ درصد و استان قم با شاخص نزدیک به ۶۵ درصد در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
حاجی بیگی اعلام نمود: بالاترین شاخص اهدای بانوان در ۵ ماهه نخست سالجاری الان متعلق به استان خراسان شمالی است که نزدیک به ۹ درصد اهدای خون بانوان را به ثبت رسانده است. بعد از آن استان لرستان با شاخص نزدیک به ۸ درصد و استان سیستان و بلوچستان با شاخص بیشتر از ۷ درصد در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: هنوز برای رسیدن به شاخصی که در خور بانوان کشورمان باشد، فاصله بسیاری داریم ولی امیدواریم با برنامه ریزی و پویش های موثری که انجام شده مانند پویش اهدای بانوان معروف به مهربانو که تا آبان ماه ادامه خواهد داشت، در آینده نزدیک شاهد نقش آفرینی بیشتر بانوان در زمینه اهدای خون باشیم.
وی ضمن اشاره به نقش مهم شبکه ملی خون رسانی در عبور از تنش های فصلی و دمایی مانند زمستان و تابستان و روزهای تعطیل، عملکرد این شبکه را در ۵ ماه اول سالجاری ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: در این زمان بیشتر از ۱۱ درصد فعالیت این شبکه افزایش پیدا کرده و خون جابجا شده در این شبکه از ۸۹ هزار و ۴۷۹ واحد در مدت مشابه سال قبل به ۹۹ هزار و ۷۱۰ واحد در ۵ ماه سال جاری رسیده است.
سخنگوی سازمان انتقال خون در خاتمه احتیاج به خون و فراورده های آنرا همیشگی دانست و ضمن تقدیر و تشکر از تمام اهدا کنندگان سخاوتمند، از مردم دعوت کرد تا این کار خداپسندانه و انسان دوستانه را در برنامه زندگی خود قرار دهند.



منبع:

1403/06/22
16:12:13
5.0 / 5
71
تگهای خبر: تخصص , خدمات , مصرف
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
لینک دوستان بریونی
بریونی