سرپرست شركت كنترل ترافیك تهران عنوان كرد

به ترافیک پایتخت عادت کرده ایم

به ترافیک پایتخت عادت کرده ایم

به گزارش بریونی، سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران با اعلان اینکه ما به ترافیک تهران عادت کردیم و علت این عادت را به واژه ای با عنوان ˮفرهنگ ترافیکی نامناسبˮ گره زده ایم، از مقابله و رفع گره های ترافیکی پیش از ایجاد صف ترافیکی آگاهی داد و اظهار داشت: بدنبال شناسایی و رفع سریع عوامل ایجاد گلوگاه های ترافیکی در سطح معابر شهر هستیم.


مسعود طبیبی در گفت و گو با ایسنا، در مورد برنامه ها و اولویت های شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران با اعلان اینکه برای رفع سریع عوامل ایجاد گلوگاه های ترافیکی در سطح معابر شهر، همفکری با متخصصین و افراد خبره در عرصه مهندسی و مدیریت حمل و نقل و ترافیک در دستور کار قرار دارد تا از خدماتشان در راهبری مراکز پایش و مدیریت جریان ترافیک در سطح مناطق شهری بهره بریم، اظهار داشت: در این جهت از نظرات باارزش شهروندان در هر محله که شناخت خوبی از دلیلهای بروز گره های ترافیک در سطح محلات و نواحی شهری اطراف محل سکونت و یا محل کار خود دارند، استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به سابقه شرکت کنترل ترافیک تهران اظهار داشت: ما باید به شرایط اولیه شرکت کنترل ترافیک که شرکتی پیشتاز در امور الکترونیکی و مخابراتی بود، بازگردیم که برای تحقق این مهم نیازمند حمایت کلان مدیریت شهری از یک طرف و نهادهای تخصصی در عرصه حمل و نقل و ترافیک شهری از جانب دیگر هستیم.
طیبی افزود: برای ایجاد این حمایت، شرکت کنترل ترافیک تهران بایستی سرعت خودرا اثبات نموده و شرایط نامناسب و غیرقابل قبول فعلی را با اهتمام و تلاش دو چندان همکاران خود، به حد قابل قبول برساند. به عنوان مثال از زمان عید نوروز تا حالا با کمک یکی از مجموعه های امداد خودرو درحال ارائه خدمات رایگان امدادی به خودرو های دارای نقص فنی در تونل های شهری هستیم. این مجموعه حاضر به همکاری در قالب SLA در داخل تونل های شهری بوده و پذیرفته اند که چنانچه زمان ارائه خدمات امدادی برای خروج رایگان خودرو های خراب کمتر از ۱۰ دقیقه باشد هزینه کامل خدمات را از شهرداری دریافت خواهند کرد، اما چنانچه این زمان از ۱۰ دقیقه تا ۲۰ دقیقه باشد، نرخ کامل خدمات را از شهرداری دریافت نکرده و چنانچه خدمات به انتظار ۲۰ دقیقه ای و بیشتر امدادخواه منجر شود در ازای ارائه خدمات هیچ هزینه ای را از شهرداری مطالبه نکنند که آمارهای موجود، نشان میدهد که حدودا در بیش از ۷۵ درصد عملیات ها، زمان انتظار مخاطبان برای دریافت خدمات کمتر از ۱۰ دقیقه بوده و این یعنی سرعت عمل بیشتر در استفاده از ظرفیت عبور تونل ها، کاهش نگرانی کاربران حین تردد در شبکه معابر شهر خصوصاً در تونل های شهری، ارائه چنین خدماتی حداقل طی یکسال گذشته، بیان کننده تفاوت در نحوه ارائه خدمات به کاربران است. بنا بر این جا دارد از خدمات کلیه همکاران تلاشگر در مراکز مدیریت ترافیک تونل ها و پل صدر و همین طور گروه همکار امدادخودرو یاد شده، تقدیر و تشکر داشته باشم.
بررسی ها نشان داده است که عمده ترافیک ها به سبب تغییر ناگهانی خط عبور خودرو ها رخ می دهد

طبیبی با اعلان اینکه یکی از اولویت های اصلی شرکت کنترل ترافیک تهران رفع سریع گلوگاه های ترافیکی است، اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی ما رفع سریع گلوگاه های ترافیکی و روان سازی بیشتر جریان ترافیک است، چونکه ظرفیت موجود معابر بصورت حداکثری درحال استفاده است و اگر انسدادهای مقطعی سریعاً حل و فصل نشود می تواند صف های ترافیکی زیادی بوجود آورد. بنا بر این کوشیدیم که با اتکا به فعالیت همکارانمان در مراکز مانیتورینگ، رخدادهای ترافیکی را سریع شناسایی و رفع نماییم.
وی با اعلان اینکه متاسفانه در چند سال اخیر مرکز کنترل ترافیک فقط به یک مرکز اطلاع رسانی تبدیل گشته که فقط اعلام کننده بار ترافیکی معابر و بزرگراه ها بوده است، افزود: این در حالیست که در دنیا مراکز کنترل ترافیک، مدیریت پویا و لحظه ای جریان ترافیک را بر عهده دارد نه این که فقط حالت اطلاع رسانی داشته باشند.

مقابله با گره های ترافیکی پیش از ایجاد صف ترافیکی

مردم، دستگاهها و سازمان های مستقر در تهران از وضعیت ترافیک دلخور هستند
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران با تأکید بر این که در علم ترافیک و در کشورهای دیگر از روش های مختلفی برای رفع سریع گلوگاه های ترافیکی و حل گره های ترافیکی مقطعی استفاده می شود، اشاره کرد: در علم ترافیک اگر صف خودرو برای ورود به یک معبر ایجاد شود و سپس بخواهیم واکنش انجام دهیم حل مسئله ترافیک سخت می شود و به همین دلیل ما باید مقابله با گره های ترافیکی را پیش از ایجاد صف ترافیکی و به اصطلاح پس زدن های صف ترافیکی شروع نماییم. بطورمثال در شرایطی که در یک بزرگراه، ترافیک مسیر اصلی درحال افزایش بوده و بعلاوه ترافیک رمپ ورودی به این بزرگراه نیز درحال بالا رفتن است، همین افزایش حجم ترافیک در دو مسیر، سبب افزایش حجم ترافیک معبر در پایین دست این نقطه اتصالی نسبت به ظرفیت فیزیکی بزرگراه می شود و مهمست با نصب شناساگرهای هوشمند، از وضعیت لحظه ای ترافیک باخبر شده و بمحض رسیدن حجم ترافیک مسیر اصلی به حد معینی، کنترل هوشمند بر موضوع ورود خودرو ها از رمپ ورودی اعمال شود.
طبیبی با تأکید بر این که در بعضی معابر و بزرگراه ها پلیس با بهره گیری از نیروی انسانی و بصورت دستی اهتمام در کنترل ترافیک دارد و این در حالیست که می توان با نصب یک چراغ راهنمایی هوشمند وضعیت ترافیک در آن نقطه را پایش و رفع کرد، اظهار داشت: روش های متفاوتی برای کنترل و مهار ترافیک در تهران وجود دارد و در نظر داریم این تغییر رویکرد را در شرکت کنترل ترافیک تهران با همکاری سازمان ها و دستگاه های مختلف خصوصاً همکارانمان در پلیس راهور اجرا نماییم.
در تهران بنظر می رسد که به ترافیک عادت کرده ایم و علت این عادت را به واژه ای با عنوان "فرهنگ ترافیکی نامناسب" گره زده ایم گویی این شهروند در هر شرایطی این رفتار نامناسب را بروز می دهد در صورتیکه رفتارهای نادرست معلول ناکافی بودن سامانه ها و نظارت و مدیریت ناکافی هستند.
وی افزود: مردم، دستگاهها و سازمان های مستقر در تهران از وضعیت ترافیک دلخور هستند و اگر به یک زبان مشترک برسیم می توانیم با همراهی یکدیگر این مسئله را با روش های علمی حل کنیم؛ اما لازم است که اطلاعات را به اندازه کافی و بموقع به افراد بدهیم تا آنها با اطمینان از عملکرد و توجه دستگاه های خدمات رسان در عرصه ترافیک شهری، همراهی لازم را داشته باشند.

عوامل بیرونی سبب تشدید بروز ترافیک شده

سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران در مورد ترافیک عجیب پایتخت در بعضی ساعات روز اظهار داشت: عوامل بیرونی همچون افزایش زیاد خودرو ها سبب تشدید بروز ترافیک شده است اما می توانیم شرایط موجود را با اتکاء به روش های مختلف حل نماییم. به عنوان مثال در نظر داریم که اطلاعات ترافیکی لازم را تحت عنوان یک داشبورد در اختیار مردم یا مسئولان تصمیم گیر قرار دهیم تا آنها با فاکتورهای دقیق علمی در مورد ترافیک تهران حساس شده و به آسانی بتوانند بهترین زمان سفر خودرا بیابند.

دعوت از شهروندان برای شناسایی گلوگاه های ترافیک محلی

عمده دلیل ترافیک: تغییر ناگهانی خط عبور
وی با تأکید بر این که برای شناسایی گلوگاه های ترافیکی تهران از همه شهروندان دعوت به همکاری می نماییم، اظهار داشت: اهالی محلات به سبب اشرافی که به سطح محلات خود دارند می توانند ما را در شناسایی گلوگاه های اولیه و ثانویه کمک کنند و درحال برنامه ریزی هستیم که این کار بوسیله سامانه ۱۳۷ و یا شماره تلفنی۸۷۵۰۰ بتوانند به ما کمک کنند تا گلوگاه های ترافیکی را شناسایی نماییم و همین طور در صدد آن هستیم که هر چه سریعتر جهت استفاده هر چه بهتر از گزارشات مردمی یک سامانه تصویری ایجاد نماییم که شهروندان بتوانند هر گونه انسداد و گره ترافیکی سطح محلاتشان که می تواند سبب ترافیک شود را با عکس و فیلم برای شرکت کنترل ترافیک ارسال نمایند و ما نیز بوسیله این سامانه برنامه ریزی های لازم را برای حل گلوگاه ترافیکی انجام داده و آنرا در اختیار دستگاه های متولی قرار می دهیم.
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران با اعلان اینکه بررسی ها نشان داده است که عمده ترافیک ها به سبب تغییر ناگهانی خط عبور خودرو ها رخ می دهد، اظهار داشت: شما تصور کنید که یک خودرو وارد میدان می شود و اهتمام دارد از سمت چپ میدان بیرون رود، حالا این خودرو برای تغییر خط عبور خود در چند نقطه، تلاقی با سایر خودرو ها به وجود می آورد و این سبب توقف خودرو های دیگر و بروز صف ترافیک می شود.
وی بیان کرد: این نقاط تلاقی می تواند نقطه کور و بحرانی در جریان ترافیک یک معبر بوجود آورد، این در حالیست که با نصب علایم ترافیکی در سطح معبر می توانیم این گردش ها و تغییر صف عبور را حل و یا کاهش دهیم به شکلی که می توانیم لاین صف معبر را به گردش به چپ ها اختصاص داده و خط وسط را برای خودروهایی که مستقیم حرکت می کنند و سمت راست را برای خودرو های گردشی که به سمت راست و مستقیم حرکت می کنند در نظر بگیریم و اگر یک دوربین پلاک خوان در این معبر نصب شود شاهد انضباط ترافیکی بیشتری خواهیم بود.
طیبی با اعلان اینکه از اطلاعات دوربین های ثبت تخلف سرعت می توانیم به دو شیوه استفاده نمائیم، اظهار داشت: می توانیم نسبت به جریمه افرادی که سرعت مجاز حرکت در معابر را رعایت نمی کنند استفاده نمائیم و یا می توانیم در امتداد تشویق رفتارهای خوب ترافیکی از کسانی که تخلف نکرده اند، تشکر نماییم.

حل مشکل ترافیک جناغی های بزرگراه ها

به ترافیک عادت کردیم
وی با اشاره این که جناغی های بزرگراه ها نیز یکی دیگر از گلوگاه های ترافیکی و در عین حال پر خطر تهران است، اظهار داشت: پلیس راهور بر محل جناغی های بزرگراه ها با استقرار نیروی انسانی خود و با تلاش مضاعف اهتمام در کنترل و مهار ترافیک در این نقاط دارد؛ این در حالیست که با نصب دوربین در محل جناغی خروجی های بزرگراه ها می توان از تغییر خط های ناگهانی وسایل در نقاط خروجی از بزرگراه ها جلوگیری کرد و ظرفیت خروجی بزرگراه ها را افزایش داد و در عین حال از حرکت دنده عقب خودرو ها در این نقاط برای وسایلی که از محل خروجی رد شده اند اجتناب کرد که نتیجه چنین عملی، افزایش ایمنی تردد در چنین محل هایی خواهد بود که البته این مهم در سالهای قبل در بعضی جناغی ها انجام شده است اما باید تعداد آنها را افزایش دهیم.
طیبی اظهار داشت: ترافیک تهران بااینکه سنگین است اما ازدحام های ترافیکی بدتر از تهران نیز در شهرهای مختلف دنیا داریم؛ اما آنها با کمک ابزارهای هوشمند به نحو شایان توجهی بهبود یافته اند. آن چیزی که مهمست این است که همه شهروندان نسبت به حقوق دیگر کاربران ترافیک حساس شوند و هم دستگاه های مسئول با اتکاء به روش های مختلف، در امتداد بهبود جریان ترافیک اقدام نمایند، این در حالیست که هر دو این نیازها را می توان بصورت هدفمند با طراحی و به کارگیری سامانه های هوشمند متناسب رفع کرد. اما در تهران بنظر می رسد که به ترافیک عادت کرده ایم و علت این عادت را به واژه ای با عنوان "فرهنگ ترافیکی نامناسب" گره زده ایم گویی این شهروند در هر شرایطی این رفتار نامناسب را بروز می دهد در صورتیکه رفتارهای نادرست معلول ناکافی بودن سامانه ها و نظارت و مدیریت ناکافی هستند.





منبع:

1402/02/15
13:07:05
5.0 / 5
461
تگهای خبر: ابزار , تخصص , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
بریونی