شروع بررسی برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران در شورای شهر
بریونی: لایحه برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران در شورای شهر تهران بررسی گردید و اعضای شورای شهر تهران انتقادات و پیشنهادات خودرا مطرح نمودند.
به گزارش بریونی به نقل از ایسنا، در جلسه بامداد امروز شورای شهر تهران بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران روی میز بررسی قرار گرفت و میثم مظفر رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متن لایحه میان کمیسیون و کمیته های تخصصی شورا و شهرداری مدام درحال رفت و برگشت بود و حتی تا چند روز قبل نیز این اصلاحات ادامه داشت، اظهار داشت: در برنامه دوم و سوم تعداد احکام بسیار زیاد بود و حتی وظایف شهرداری نیز در آن گنجانده شده بود، اما سعی کردیم در برنامه چهارم این احکام محدود شود. پس نهایتاً در برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران ۱۴۶ حکم در هشت فصل تدوین شده که عمده احکام نیز مربوط به حوزه حمل و نقل و ترافیک است.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در مورد این لایحه با تأکید بر این که نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی درست نیست، اظهار داشت: حمل و نقل محور اصلی ما نیست که تغییرات را برمبنای آن انجام دهیم، بلکه محور توسعه شهر در همه جنبه ها است.
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در این لایحه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته که باتوجه به ابعاد بررسی های انجام شده این مساله بر خلاف طرح جامع ترافیک شهر تهران است، اظهار داشت: نوسازی باید مبتنی بر طرح جامع شهر باشد که حمل و نقل عمومی نیز یکی از مسائل زیر مجموعه این مساله است و نباید فقط مقوله نوسازی را محدود به حمل و نقل عمومی نماییم. چونکه نقض غرض است و سایر مسائل شهر مورد غفلت قرار می گیرد.
مهدی چمران در واکنش به سخنان امانی با تأکید بر این که نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی دارای ایراداتی است، افزود: یکی از منابعی که می توان برای توسعه شهر و نوسازی بهره برد مناطق اطراف ایستگاه های مترو است تا با بارگذاری زیادتر از آنچه که در طرح جامع آمده بتوانند مسیر منابع مالی را برای نوسازی شهر پیگیری کنند؛ اما عملیاتی کردن این ایده که قاعده درستی ندارد نیاز به چکش کاری و بررسی های کارشناسی دارد.
پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران با یادآوری مواضع شورا در خصوص این که حمل و نقل عمومی از اولویت های اصلی است، اظهار داشت: می توان با الگو قرار دادن طرح جامع شهری برمبنای حمل و نقل یک همسویی ایجاد کرد تا مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا نیز رفع گردد.
به گزارش بریونی به نقل از ایسنا، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه بحث نوسازی شهر مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی یک ایده شهرسازی نوین در جهان تلقی می شود، اظهار داشت: شورای عالی معماری و شهرسازی، شهرداری تهران را ملزم کرده تا طرح تفصیلی را مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی بازبینی کند و متاسفانه در اجرای خیلی از اقدامات همچون راه اندازی اتوبان ها، زوج و فرد کردن خودرو ها، وارد کردن اتوبوس های دو کابین و... مشکل حمل و نقل حل نشد. پس بدین جهت ایده جهانی که در امتداد مساوی کردن نظام عدالت شهروندی و دسترسی آسانتر به حمل و نقل عمومی است را می توان پیگیری کرد.
وی ادامه داد: اعضای شورا نگرانی هایی درباب عدم انطباق متون با طرح جامع شهر و ماجرای تراکم فروشی دارند که اصلا نگرانی در این خصوص وجود ندارد. چونکه این متون اساسا مبتنی بر طرح جامع است و ما در این مقوله جابجایی تراکم و نه فروش تراکم خواهیم داشت.
منبع: بریونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب