رئیس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی:

شهر هوشمند پایه و اساس هوشمندسازی گردشگریست

شهر هوشمند پایه و اساس هوشمندسازی گردشگریست

رییس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «شهر هوشمند» را پایه و اساس «هوشمندسازی گردشگری» عنوان نمود و اظهار داشت: مقصد و شهری که زیرساخت های ارائه هوشمند خدمات در آن تکمیل شده، می تواند ادعای «گردشگری هوشمند» داشته باشد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، گردشگری هوشمند (smart tourism) را می توان بعنوان یک پیشروی منطقی از حوزه گردشگری الکترونیکی دانست؛ این خط سیر پیشرفت با بکارگیری گسترده از رسانه های اجتماعی و شبکه های مجازی ادامه دار شده و به سمت شرایطی خلاقانه تر و پویاتر پیش می رود تا جایی که صنعت توریسم بتواند اطلاعات گردشگران و ارائه کنندگان خدمات را تشخیص، پردازش و به سرعت منتقل کند.
گردشگری هوشمند اساسا یک گام متمایز در تحول فناوری اطلاعات و ارتباطات در گردشگری می باشد که به سبب آن ابعاد نظارتی و فیزیکی گردشگری وارد حوزه دیجیتال شده و سطح جدیدی از هوشمندی در سیستم های گردشگری به دست می آید.
نظریه پردازان حوزه مدیریت معتقدند «گردشگری هوشمند مجموعه ای از فعالیتهای یک مقصد گردشگری می باشد که وظیفه تهیه، جمع آوری و پردازش داده های به دست آمده از زیرساخت های فیزیکی، روابط اجتماعی و منابع سازمانی (دولتی و خصوصی) را بر عهده دارد و این داده های پردازش شده با تلفیق تکنولوژی های جدید، تجربیاتی با ارزش تجاری با ارزش را برای گردشگران فراهم می آورد
در گردشگری هوشمند، فناوری یک زیرساخت چندگانه بشمار می رود و فقط یک سیستم اطلاعاتی مجزا نیست، بلکه فناوری های محاسباتی هوشمند متنوعی را شامل می شود که آگاهی کاملی از دنیای واقعی به گردشگران ارائه می دهد و به آنان کمک می نماید تا تصمیمات هوشمندانه اتخاذ کنند که در نهایت این تصمیمات علاوه بر بهینه سازی فرایندهای تجاری و عملکرد مناسب، سفر را برای آنها آسان تر، ارزان تر و رضایت بخش تر می کند.


برای زندگی در «شهرهای هوشمند» باید آماده شویم
ناصر رضایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره الزامات هوشمندسازی گردشگری عنوان کرد: فرهنگ سازی نخستین ضرورت برای توسعه و ترویج هر پدیده ای است؛ توسعه پدیده های هوشمند و ورود به حوزه های نوین برپایه فناوری های نو در زندگی روزمره، بدون فرهنگ سازی و آموزش، جامعه و روابط اجتماعی را مختل می کند.
رئیس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: خواه و ناخواه پدیده های نوین به زندگی و جامعه وارد می شود و ما تعیین کننده زمان ورود یا عامل ممانعت از آن نیستیم، بلکه با توجه با شتاب و سرعت توسعه ارتباطات، به ناچار باید برای پذیرش این تحولات، به روز، مجهز شده و برای ورود و زندگی در شهرهای هوشمند آماده شویم.
در نظام برنامه ریزی، توسعه هوشمندسازی خصوصاً شهرهای هوشمند، عمر طولانی ندارد و اصطلاحی جدید است و بر اساس توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و تبادل و پردازش سریع حجم زیاد داده ها در جهان شکل گرفته است. گردشگری هوشمند هم در همین بستر درحال رشد و توسعه است.


پرورش مدیران کارا و توانمند برای هوشمندسازی گردشگری
رضایی اظهار داشت: گردشگری هوشمند محصولی وارداتی است و مفاهیم و ابزارهای آن در کشورهای پیشرفته و صنعتی بنا نهاده شده و مانند همه موج های توسعه، سایر کشورها در راه آن قرار می گیرند و به همراستایی با این روند و بهره برداری از این پروسه ناچار هستند.
رئیس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: با اهمیت ترین الزامات و ضرورت های گردشگری هوشمند در دو گروه نرم افزار و سخت افزاری قرار می گیرد؛ در بخش اول، آموزش با اهمیت ترین موضوع است، حتی پیش از توسعه مدیریت ابتدا در پروسه آموزش اختصاصی، باید مدیران کارا و توانمند پرورش یافته و وارد عرصه شوند تا این فضای نوین را اداره کنند.
هوشمندسازی گردشگری یعنی فضای صفر تا صد صنعت توریسم از انتخاب مقصد، نحوه سفر، دریافت برنامه سفر و دریافت خدمات و اطلاعات در مقصد با دسترسی ساده و ارزان در کمترین زمان انجام شودرضایی اضافه کرد: در بخش نرم افزاری گردشگری هوشمند همزمان باید دستگاههای ناظر وجود داشته باشند که بر فعالیت ها نظارت (نه کنترل) شود، علاوه بر این فضای رقابتی در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در بخش دوم سخت افزاری، هوشمندسازی گردشگری به مجموعه ای از زیرساخت ها ثابت و سیار نیازمند است. در زیرساخت ثابت باید برنامه های مختلف مانند رزواسیون بلیت جابه جایی، اقامت در هتل، بازدید اماکن، رمزینه های پاسخ سریع (QR code) برای ارائه اطلاعات، طراحی شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: در زمینه هوشمندسازی گردشگری مطالعات میدانی و ترجمه های خوبی انجام شده است، در بعد مفاهیم از دیگران خیلی عقب نیستیم و زیرساخت ها و روبناهای مورد نیاز آن هنوز بطور کامل آماده سازی یا پیاده سازی نشده است.
توسعه گردشگری هوشمند نیازمند حکمرانی هوشمند است البته بجز حکمرانی هوشمند باید قوانین و مقررات گردشگری در ایران تکامل یابد؛ در این عرصه با سه موضوع مقاصد گردشگری، گردشگران و جامعه میزبان و همچنین کسب و کارهای گردشگری روبه رو هستیم که باید در هر سه حوزه به آموزش عمومی جامعه و پرورش تخصصی مدیران آن توجه گردد.


گردشگری ایران در مرحله جنینی است و تا بلوغ فاصله دارد
رضایی اضافه کرد: گاهی برای فعالیت در زمینه صنعت توریسم امکان دارد قانون مشوق یا مانع باشد، اما گاهی فعالان حوزه گردشگری با خلا قانونی مواجهند و اصلا نمی دانند چه کاری باید انجام دهند. علت هم این است که گردشگری در کشور هیچ گاه اولویت نبوده و قانون گذار یا سیاست گذار بصورت جدی به این مساله نپرداخته است.
رئیس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: صنعت توریسم حدودا از دولت یازدهم و دوازدهم و الان دولت سیزدهم به یک رویکرد تبدیل گشته است، اما باید اولویت مجموعه حاکمیت قرار گیرد تا همه اجزا و ارکان جامعه آنرا بپذیرد و همه جا تشویق و ترویج می شود.
اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند «من تصورم این است که اگر مسئولین کشور و مسئولین استان بتوانند از همین مسئله گردشگری به شکل درست، با تبلیغات صحیح و با جهت گیریِ صحیح استفاده کنند، درآمد آن، استان را از همه ی معونه های دیگر بی نیاز میکند. مسئله گردشگری خیلی مهمست.» (بیانات ایشان در دیدار مسئولان اجرائی استان فارس. اردیبهشت۱۳۸۷) جمله بسیار محکمی است که باید مورد توجه سیاست گذاران این حوزه قرار گیرد
وی اظهار داشت: باید نگرانی ها نسبت به توسعه گردشگری برای گروههای مرجع در کشور رفع و اهمیت آن حتی از تریبون های نماز جمعه مطرح شود. صنعت توریسم در داخل حاکمیت می تواند با رعایت برخی ملاحظات بعنوان اولویت مطرح شود. برای توسعه صنعت توریسم خیلی کارها باقی مانده است اگر به این حوزه جدی تر توجه گردد بسیاری از مسائل اقتصادی کشور حل خواهد شد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: در مورد صنعت نفت همه قوانین و چهارچوب ها بطور شفاف مشخص است، اما در بخش گردشگری حتی شبکه اجتماعی و فضای مجازی راه اندازی شده با مشکل مواجه می شود گاهی تخلف هم صورت می گیرد و فعالان این حوزه اطلاعات کاملی به مخاطب نمی دهند، برای اینکه گردشگری در ایران در مرحله جنینی است و تا تولد و بلوغ فاصله دارد.


شهر هوشمند پایه و اساس هوشمندسازی گردشگری
رضایی اظهار داشت: شهرهای هوشمند پایه و اساس هوشمندسازی گردشگری هستند. شهر هوشمند شهری است که بتواند همه خدمات مورد نیاز توریست را از اطلاعات پردازش شده تا خدمات به روز به سرعت در دسترس او قرار دهد. مقصد و شهری که زیرساخت های هوشمند آن تکمیل شده، می تواند ادعای گردشگری هوشمند داشته باشد.
استفاده از ابزار و زیرساخت الکترونیک اگر مفهوم دولت الکترونیک را هم داشته باشد، الزاما به مدلول هوشمندسازی کامل شهرها و گردشگری نیسترئیس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: ایران جزو پنج کشور اول جهان در تولید داخلی فیبر نوری است، اما واقعا فناوری و زیرساخت های اطلاعاتی ما برای یک شهر هوشمند هم در رتبه پنج شهر هوشمند جهان قرار دارد؟ این فناوری باید در خدمت هوشمندسازی شهرها نه فقط در صنعت توریسم، بلکه در همه حوزه های خدماتی قرار می گرفتند.
وی اضافه کرد: کارت بیمه الکترونیکی که با یک کدملی امکان دریافت خدمات درمانی - دارویی را برای شهروندان بوجود آورده نمادی از هوشمندسازی است که علاوه بر سرعت در خدمات، مصرف کاغذ را هم کاهش داده است. در زمینه گردشگری هم می توان این خدمات را الکترونیکی و هوشمند انجام داد که البته ابتدا باید صنعت حوزه گردشگری از مرحله رویکرد به اولویت تصمیم گیران کشور تبدیل گردد تا این صنعت به جایگاه خود در توسعه اقتصادی برسد.
عدم توجه به هوشمندسازی گردشگری موجب عقب ماندن از جریان توسعه پیشرفت صنعت توریسم و بازار پر رقابت و جهانی آن می شود. گردشگری که در شهرهای کشور همسایه ایران براحتی، سریع و ارزان خدمات و امکانات مورد نیاز خودرا دریافت می کند و گردشگری هوشمند را تجربه کرده وقتی در ایران با این نوع چالش های خلا تکنولوژی های جدید مواجه می شود، ما را برای سفر انتخاب نمی کند.
رضایی گردشگری الکترونیک را متفاوت از گردشگری هوشمند دانست و اظهار داشت: استفاده از ابزار و زیرساخت الکترونیک اگر مفهوم دولت الکترونیک را هم داشته باشد، الزاما به مدلول هوشمندسازی کامل شهرها و گردشگری نیست. هوشمندسازی گردشگری یعنی فضای صفر تا صد صنعت توریسم از انتخاب مقصد، نحوه سفر، دریافت برنامه سفر و دریافت خدمات و اطلاعات در مقصد با دسترسی ساده و ارزان با کمترین زمان دریافت شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: سنگاپور و تعدادی از شهرهای کره جنوبی و چین و برخی پایتخت های اروپایی نمادهایی از شهرهای هوشمند در جهان هستند، اگر از شرایط جدید جهان و الگوها و معیارهای جهان استفاده بهینه نشود یا اگر بدون فکر و برنامه ریزی به جریان هوشمندسازی شهرها و گردشگری وارد شویم؛ لطمه های منفی اقتصادی و اجتماعی آن بسیار بیشتر خواهد بود.

1400/10/04
22:35:14
5.0 / 5
662
تگهای خبر: آموزش , ابزار , اقامت , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
بریونی